Smyckesdesign
När man designar smycken finns det många faktorer att ha i åtanke. Dels är det målgruppen, att designa något som sticker ut från mängden, men samtidigt tilltalar en grupp människor. Ofta vill man säga något med utformningen, tilltala en viss subkultur eller inspirera. En annan viktig sak att tänka på är materialen, så att smycket uppfyller de krav som kan ställas på ett smycke som används dagligen. Det ska helst inte orsaka allergiska reaktioner för många människor, vilket definitivt kan påverka en formgivares eller ett märkes framtida rykte. Man måste också tänka på om tillverkningstiden och metoderna är effektiva, så att både kvalitet och pris kan hållas rimliga.
Samtidigt måste smycket kännas genuint för den som formger det, att visa på en särskild estetik som gör att folk kan känna igen dem och härleda till just den formgivaren. Detta kan kallas för en typ av branding, alltså att något går att känna igen och associeras med ett visst märke eller formgivare. Det är också en viktig faktor för kunderna som har kommit att älska estetiken från ett visst märke eftersom det tilltalar dem på ett djupt plan, så att de kan känna sig bekväma med det under lång tid. Å andra sidan, så som sker inom all konst, utvecklas designern och kan därmed förändra sin stil, likt hur musikers stilar förändras över tid. Inte alla kommer att älska förändringarna, men istället kan det som skapas komma att tilltala fler människor.
En ny faktor som har framkommit inom design generellt är hur “Instagramvärdig” en produkt är. Sticker den ut tillräckligt från mängden för att synas i mediebruset och delas mellan personer som har intresse av dess design? Detta är en typ av marknadsföring som inte bör underskattas eftersom den kan förväntas fortsätta vara en stark faktor för framgång i framtiden.